Beelddrager

Achtergrondartikelen en zelfhulpoefeningen

Express to un-depress; name it to tame it

 

Gelukkig zijn, hoe doe je dat? (1)

 


Een oefening die bijdraagt tot geluk. Doe het in ieder geval 30 dagen lang. Liever nog 40, of langer als je er plezier in hebt. Eerst wat uitleg.

Consequent toepassen van wat je ook denkt, zegt, of doet, is herhalen of inslijpen en leidt uiteindelijk tot resultaat (oefening baart kunst). Of dit nu goede of slechte, onproductieve of productieve  gewoontes of gedachten zijn, dat maakt niet uit. Alles wat ooit is aangeleerd, vooral met een emotionele lading (positief of negatief) en maar genoeg wordt herhaald, verschuift uiteindelijk naar het onbewuste, waar je het vervolgens ‘vergeet’ en het automatisch wordt uitgevoerd.

Het onbewuste is oneindig veel sneller en krachtiger dan het bewuste.

Dit is een prachtig en noodzakelijk  systeem voor heel veel dingen.  Zoals voor praten, lezen, lopen, fietsen, auto rijden en ontelbare meer of minder complexe vaardigheden. Helaas zorgt dit systeem ook voor veel narigheid als het gaat om wat we niet willen. Onbewuste ongewenste gewoontes, gedachtes en overtuigingen hebben dan macht over ons i.p.v. dat wij er macht over hebben.

Elke vorm van verslaving bijvoorbeeld zit vol ‘vergeten’ ooit bewuste herhaalde gevoelens, gedachtes, redenen en steeds opnieuw bevestigde gewoontes. Ook stress komt vaak voort uit innerlijke en uiterlijke conflicten die we ooit hebben beleefd, steeds hebben herhaald, maar zijn ‘vergeten’ en nooit echt hebben opgelost.

Iedere keer als er negatieve gedachten ontstaan, kom je in de ban van... lees meer

          Afbeelding_Awenlogo

  

Gelukkig zijn, hoe doe je dat? (2)

 

Nog 2 oefeningen die bijdragen tot geluk. Doe dit bewust en herhaal dagelijks, minimaal 30 dagen.
In de dagelijkse herhaling van dit soort oefeningen zit uiteindelijk het spontane en moeiteloze gelukkig zijn. In deze schijnbaar simpele oefeningen komen neurowetenschappelijk onderzoek, psychologie & eeuwenoude wijsheid samen.

Gelukkig wil je vooral zijn als je het niet bent, toch?

Stap 1 is je dit realiseren - zonder oordeel.
Ik weet het, het klinkt misschien raar en overbodig, maar laat het echt tot je doordringen wat dat betekent.

Oefening 1
Herinner je de laatste keer dat je verschrikkelijk gelukkig was of gewoon heel erg moest lachen. 
Ga er helemaal in op. Soms is dit genoeg om ... lees meer

          Afbeelding_Awenlogo

 

Gelukkig zijn, hoe doe je dat? (3)

Geluk in je relatie – over kritiek en het tegengif

inclusief oefening en voorbkeeld uit de praktijk

In de vorige artikelen ging het over persoonlijk geluk. Maar hoe breid je dat uit in je relaties, met name je liefdesrelatie? Vaak is geluk vanzelfsprekend in het begin, maar bij de meeste relaties loopt gelukzalige verliefdheid een keer af en beginnen ergernissen een rol te spelen. Hoe je daar mee omgaat is cruciaal voor de kwaliteit van de relatie.

 

Dit artikel gaat nadrukkelijk niet over misbruik in een relatie. Het gaat over relaties waarin beide partners de wens hebben en bereid zijn om meer geluk te ervaren en daar wat voor te doen.

Kritiek vernietigt

 

De grootste vernietiger van een goede en gelukkige relatie is kritiek.Geloof het of niet: in liefdesrelaties zijn alle vormen van kritiek destructief! Er bestaat niet zoiets als constructieve kritiek in een relatie. We weten tegenwoordig (gebaseerd op de neurowetenschappen)dat wanneer we kritiek hebben op onze partner... lees meer

 

Voorbij Cynisme - van overleven naar leven

inclusief een eenvoudige oefening


Enig idee waarom je je zo goed kunt voelen - of misschien niet jij, maar je buurman, een collega, je partner, je moeder, die ene vriend, die politicus, veel cabaretiers - als je cynisch bent of negatief kritisch over iemand anders?
Dat zit zo: mensen krijgen een uitbarsting van serotonine in hun hersenen als ze voelen dat ze beter zijn dan iemand anders en bij iemand anders fouten kunnen ontdekken. Het is een soort status-opleving. Het ... lees meer

 

          Afbeelding_Awenlogo

 

"Ik heb nog geen thuis..."

 Verslag van een sessie Analytische Tekentherapie 2012

 Lees hier - met dank aan de cliënte die dit mogelijk heeft gemaakt - hoe een sessie kan verlopen, wat er bij komt kijken, en wat je er aan kunt hebben.

  

          Afbeelding_Awenlogo

  

Imagery: je verbeelding het werk laten doen

Guided Affective Imagery & Mental Imagery

Imagery is de Engelse veelomvattende term voor de werkzaamheid van beelden en verbeelding. Imagery is een term die soms beter van toepassing is op mijn werk, omdat het meer omvat meer dan Analytische Tekentherapie. Therapeutisch werken met beelden heeft een gunstig effect op de mentale, emotionele, lichamelijke en spirituele gezondheid. Beelddrager werkt met tekenopdrachten, visualisaties en metaforen in integere methodes die ontwikkeld zijn door diverse artsen, psychologen en psychiaters. De werkwijze is erop gericht om je zelfhelend vermogen te stimuleren.

Hoe werkt het? Lees het hier.

 

In de wereld van je tekening stappen: Symbooldrama
Een van de psychotherapeutische methodes die ik gebruik is katathym imaginatieve psychotherapie (K.I.P. of symbooldrama).
Dit is een therapeutische methode waarin de verbeelding een belangrijke rol speelt. Symbooldrama is ontwikkeld door de Duitse psychiater Hanscarl Leuner, gebaseerd op zijn onderzoek naar de interactie van mentale inhouden en emotionele processen, dromen, dagdromen en geleide fantasie. Symbooldrama is een belangrijk onderdeelvan Analytische Tekentherapie. Een uitgebreide uitleg met voorbeelden vind je in deze (duitstalige) K.I.P. leervideo. Het is bij analytische tekentherapie niet noodzakelijk om te liggen (zoals in de video) en je maakt van je voorstelling een tekening waar we mee werken.

 

          Afbeelding_Awenlogo

 

 

Analytische Tekentherapie

Een uitgebreid artikel over Analytische Tekentherapie met beschrijving van een casus en theoretische achtergrond informatie vind je in het Handboek Beeldende Therapie uit 2009. Hoofdstuk 5.3.10: Methoden, methodieken en diagnostische instrumenten, Analytische Tekentherapie, door drs. W. Dondorp.

 

          Afbeelding_Awenlogo

 

paradigmshift 

Eenheid en verscheidenheid - 

een glimp van de werkelijkheid

Alle activiteiten van Beelddrager zijn gericht op het afwisselend gebruik van beide hersenhelften en het stimuleren van de rechter hersenhelft ter bevordering van het helen van trauma en de mens als geheel.

 

We kunnen op een bijzondere manier uniek verschillen en tegelijkertijd totaal verbonden zijn, vormloos en in eenheid.

 

Twee keer een glimp van de werkelijkheid:

 

1  Zandkorrels van heel dichtbij

 

2  Jill Bolte Taylor's stroke of insight

 

 

       Afbeelding_Awenlogo

 

 

Jezelf

In therapie gaat het vaak over jezelf. Wat is dat nou eigenlijk?

Misschien is het poetisch uitdrukken ervan nog wel het mooist.

Een gedicht van Britte de Groot.

 

Jezelf

 

Is dat wat je wilde?

Wanneer de mensen zeggen je bent zo authentiek

terwijl je zelf niet meer weet wie je bent

wie zien zij dan?

 

Was de essentie van jou er altijd al

je heb het gevoel dat die nooit weggeweest is

en misschien wist je dat toen al wel

maar nu is de essentie van jou in je vingertoppen

je tong en je pompend pulserend hart

in je ochtendadem en de middagzon op jouw huid

in iedere letter die je haastig neerpent

en iedere slok thee die je drinkt alsof je er uren de tijd voor hebt.

 

Als je dan je eigen betekenis maakt,

doe je dat door weer terug te gaan naar je eigen betekenis –

ja het is wat circulair –

ik bedoel alleen maar

jij maakt wie je bent

en als je dat beseft

dan vind je dat door terug te gaan naar wie je hebt gemaakt dat je bent,

en in de zoektocht word je iemand anders die je al was;

je bent veranderend en toch constant.

 

Hoe doe je dat?

Zoek jezelf in alles wat je doet

want Jezelf is het meest vluchtige element dat er is,

het kan zoveel vormen aannemen en je vindt het in van alles en nog wat

het is de sleutel tot de wereld

en de koffer die je altijd bij je draagt.

Jezelf bevat en is omsloten,

draagt en wordt gedragen,

is vluchtig, vloeibaar en solide.

 

Ik bedoel alleen maar

wanneer je het probeert te grijpen, glipt het door je vingers,

maar je kan het wel gebruiken om te grijpen.

Het is in jou en in de dingen om je heen,

je fietst zoals een lichtje door de stad

en zodra je ergens naar kijkt, dan zie je je eigen licht erin weerspiegeld.

En als je het niet meer vindt,

dan moet je terug naar waar je het voor het laatst zag

en van daaruit opnieuw beginnen

net als met al je andere sleutels.

 





Ontmoet jezelf in tekeningen
Ontdek wat dit wezenlijk betekent
Beleef de verandering
Neem Waar wat er gebeurt
Handel vanuit de verbinding met jezelf
Ervaar de uitwerking in het dagelijks leven